Thursday, February 18, 2010

PERSATUAN BANGSA-BANGSA BERSATU VS PIAGAM MADINAH DALAM TOLERANSI BERAGAMA

Apakah yang dilakukan oleh Ahli persatuan Bangsa-bangsa Bersatu pada mula mereka merancang etika-etika penubuhan bangsa-bangsa bersatu sekaligus membuat satu piagam antarabangsa yang menjadi rujukan seluruh negara?
kemanakah perginya ahli-ahli pbb ini sewaktu bangkitnya isu-isu perang Palestin dan Iraq?
Apakah piagam wadie ini sudah tiada ahli jawatan kuasa yang ditugaskan untuk menjalankan UUD ini??Apakah mereka sudah tertidur atau sibuk dengan memecah belahkan masyarakat lain?

Siapa yang berani menyuarakan kritikan undang-undang dasar ini sudah menjadi sebuah cereka sekadar mementasi dunia tentang kehebatan pemimpin Eropah,Amerika atau London dengan mencipta cereka yang sia-sia tanpa aplikasi?
Kepimpinan Malaysia??hampa...Perhimpunan PBB baru-baru ini pun beliau tidak menghadirkan diri.Walhal inilah kesempatan beliau untuk berucap bagi membentangkan pembawakkan tema Satu Malaysia beliau ke persidangan tersebut ke mata dunia.Atau beliau malu dengan kes Altantuya yang sudah menjadi isu perli dunia luar terhadap kes pemerintah Malaysia selepas kes Dato Sri Anwar?

KALIMAH ALLAH
UNDANG-UNDANG DASAR KE 29 AKTA 1945: Negara menjamin kemerdekaaan tiap-tiap penduduk untuk memeluk agamanya masing-masing dan untuk beribadat menurut agamanya dan kepercayaannya itu." dari fasal (DEKLARASI HAK-HAK ASASI MANUSIA)yang telah ditetapkan oleh PBB dalam sidangnya 10 Disember 1948 di Paris.

Kalimah Allah yang digunakan oleh orang-orang selain Islam.Apakah dibolehkan?
ISu bakar gereja di Malaysia siapa yang berhak bertanggungjawab kalau bukan pemerintah.

Pada pandangan saya,biarkanlah orang selain Islam ini mahu lakukan apa-apa saja hatta mereka nak letakkan nama Allah dimana-mana sekalipun.Sudah namanya pun agama sudah banyak diselewengkan.Apa yang perlu menjadi fokus utama kita ialah dakwah mnggunakan uslub yang telah digariskan Islam.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian,

Di Romawi terpecah kepada dua ibukota.Romawi timur dan romawi barat.Romawi timur beragama kristian Ortodoks dan sebelah barat kristian Khatolik.
Selepas pembukaan kota Islam Konstantinopel(sebelah timur)oleh Sultan Muhd AlFateh dari Turkey,rakyatnya bebas mengamalkan ajaran agama mereka masing-masing tanpa ada satu pun pembakaran gereja Ortodoks.Namun apa yang berlaku di sebelah barat yang telah di perintah oleh Paus (Khatolik) rakyatnya menjadi huru-hara kerana pemerintahan kuku besinya sehingga berkata seorang pemimpin kristian Ortodoks: "Lebih baik diperintah oleh serbannya orang turkey (Islam) daripada diperintah oleh jubahnya Paus"

Begitu juga semasa pemerintahan Seidina Omar Al-khatab semasa baginda berjaya memerintah di Yerussalam.Segolongan besar rakyat dinegara itu adalah beragama kristian namun baginda mampu untuk memerintah secara aman tanpa penindasan kaum dan pembakaran gereja.

Siapakah pengamal UUD PBB ini?
Tepuk dada tanya iman.

PIAGAM MADINAH
Ada 3 kelompok kabilah yang besar di Madinah iaitu Bani Qainuqa',bani Quraizoh dan bani Nadir.
Pada asalnya mereka berasal dari Palestin.Disebabkan berlakunya penindasan kaum penduduk asing yang telah menyerang Palestin lalu mereka lari ke Madinah dan berlindung disitu.
Puak-puak inilah yang memusuhi nabi dan pengikut-pengikutnya kerana iri hati dan khuatir kehilangan kewibawaan dan kehilangan mata pencarian walhal mereka itu adlah terdiri dari kaum pendeta yang hidup dalam kependetaan yang mereka susun.

Atas perkara itu,Nabi telah mengadakan perjanjian Madinah abgi mengelaskkan hal-hali yang tidak diingini berlaku antara kaum muslimin dan kaum yahudi di Madinah.
Perjanjian ini telah disepakati dan telah ditanda tangani pada 623 tau 624 Masihi 1 atau 2 hijrah.
Referendum kepada perjanjian tersebut ada mengatakan Nabi Muhammad S.A.W tidak memaksa penduduk Madinah atau penganut lain untuk memeluk agama Islam.Ini menunjukkan perdamaian antara rakyat di Madinah terjamin,baik kaum yahudi atau kaum Islam.

Walaubagaimanapun mereka tetap bermusuhi nabi dan pengikutnya.Maka telah berlaku penghianatan Yahudi bani Qainuqa' yang berkomplot dengan musyrikin Mekah untuk menghancurkan nabi dan menghalau pengikutnya dari Madinah.

Apakah Islam tidak pernah menunjukkan toleransi dalam beragama?
Apakah kepimpinan sekarang tidak pernah mengkaji fakta-fakta sejarah Islam dahulu lalu dijadikan panduan mereka?

Begitulah sedikit fakta yang saya kongsikan dalam hujah-hujah saya bagi mengkritik UUD PBB dan bezanya dengan piagam Madinah yang diadakan oleh nabi.
Sungguhpun Islam sangat mengajar kita tentang menunaikan janji mereka.Musuh-musuh Islamlah yang melanggar apa yang mereka telah sepakati.Maka sia-sialah apa yang mereka telah janjikan seperti apa yang dibawa dalam Undang-undang Dasar PBB yang telah diadakan pertama kalinya di Dewan Church London itu.

No comments:

Post a Comment