Wednesday, March 24, 2010

Demokrasi Terpimpin

Selepas saya membaca blog yang menarik pada saya Asraarul Mufidah www.srikandiumar.blog.friendster.com/ pada pertama kalinya saya membaca penulisan beliau bertajuk demokrasi sampah atau najis,terdetik di hati saya untuk berkongsi pandangan dengan beliau tentang perkara ini.
Tidak sangka rupa-rupanya kritikan pimpinan dasar Demokrasi dalam Pas menjadi pandangan majoriti ahli Pas..saya pn tertanya mengapa ya?

Benar,seperti pandangan srikandiumar..ini adalah satu sistem politik yang dibawa oleh barat.Kami mempunyai satu pandangan yang sama.Dan persoalan yang bermain di pemikiran juga adalah sama..Mengapa demokrasi?adakah Pas tidak mampu menjalankan sistem politik Islam atau dinamakan Autokrasi yang telah dibawa pada zaman Khalifah Islam dahulu?
saya tambah sedikit pandangan dari beliau tadi adalah..

Begitu juga saya tanya anda, berapa banyak kerugian Negara dalam mengamalkan sistem demokrasi di Negara kita? Berapa kalikah Islam ‘berjaya’ menang dengan sistem barat yang lebih hina dari sampah ini?? Berapa banyak kerugian
tenaga dan masa dalam menjulang Islam menggunakan sistem pinjaman yang salah ini????
Demokrasi ?
Mengapa kita meminjam sistem demokrasi barat?
Bolehkah matlamat menghalalkan cara?
Tapi, jika sekejap sahaja kan tak mengapa?Sekejap tu sampai bila?
Adakah pasti pinjam sekejap menjanjikan kemenangan? Hmm..mana?
Mana dalil yang membenarkan penggunaan sistem ini?
Adakah pasti ISLAM akan menang dengan sistem barat yang tidak pernah telus ini???


Akhirnya penulis juga meninggal persoalan ini kepada pembaca untuk sama-sama berfikir dan mengkaji sejauh manakah sistem demokrasi ini boleh dipakaiguna dalam Islam.
Adakah saya juga perlu meninggalkan persoalan kepada persoalan.akhirnya tinggal persoalan..bila jawapannya?

Spekulasi ini semestinya tidak akan berakhir jika kita memikirkan segala yang dibawa dari barat adalah diskriminasi menghancurkan Islam.Adakah anda pernah memikirkan senario yang berputar antara barat kadang-kadang membantu kemenangan Islam.
Mari kita teliti semula sejarah yang saya mahu kongsikan bersama pembaca bagaimana musuh-musuh Islam duhulu bersengkokol dengan tentera-tentera Islam.

Di Mesir pada masa kerajaannya diperintah oleh Raja Muqauqis seorang ketua pendeta kristian,adakah kita tidak pelik tentera-tenteranya bersepakat dengan tentera-tentera Islam yang dipimpin oleh Khalifah Amru Al'asr untuk menhalau penjajah Romawi yang memonopoli Mesir pada masa itu? Di atas kesempatan itulah,tentera Islam mula masuk ke negara Mesir dengan melalui terusan Suez dan pemerintahan Islam mula tertegak di bawah Khalifah Amru Al'asr.

Begitu juga Khalifah Toriq bin Ziyad ,adakah kita fikir pemerintahan Islam mudah masuk kenegara-negara Kristian untuk membawa Islam dan sekaligus mendirikan Daulah Islamiah disitu? Semestinya tidak..
Khalifah Toriq bin Ziyad dapat memasuki Sepanyol atas bantuan seorang golongan bangsawan Count Julian kerana berasa amat marah terhadapt penguasa yang mencabul kehormatan anaknya Florida. Kaum yahudi yang duduk disitu ditindas oleh golongan feodel dan para panglima perang. Kesempatan ini tentera-tentera Toriq bin Ziyad masuk ke Sepanyol atas harapan yang tinggi oleh rakyat Sepanyol untuk menuntut keadilan.

Adakah anda pelik Khalifah Islam membantu pembinaan gereja kristian?
Pada zaman Bani Umaiyah di Andalusia dibawah kerajaan Khalifah Muawiyah.seorang menteri keewangan yang bernama Sarjun telah ditugaskan oleh Muawiyah untuk meyelidiki kekurangan yang ada di gereja akibat gempa bumi di Iraq. Selain itu, pada zaman Abdul Malik bin Marwan,sewaktu beliau mendirikan masjid Omar ada di antara pemuda-pemuda Nasrani (kristian) yang turut sama-sama membantu atas pembinaan masjid tersebut.

Jadi apakah yang kita sangat takutkan dengan sistem demokrasi ini?
Kedatangan Islam adalah asing.Banyak persoalan yang dilemparkan kepada nabi namun tidak semua nabi jawab. Begitu juga sekarang semakin asing. Maka kitalah orang yang asing itu kerana memilih agama yang pernah dianggap asing ketika dulunya. Oleh tiu tidak semua perkara kita boleh jawab.

Tidak perlu dihitung perkara yang konflik dengan aqal manusia yang terbatas ini.
Seandainya kita yakin dengan Allah maka kita yakin dengan Ulama-ulama kita.
Kerana ulama ini pewaris para Nabi.

No comments:

Post a Comment