Secara umumnya muktazilah adalah satu mazhab yang cenderung pada hukum aqal.Adapun mereka menggunakan dalil Alquran sebagai hujah dan mentakwilkan mengikut hukum aqal mereka dengan cara yang salah.Banyak pandangan-pandangan muktazilah yang seringkali di batalkan oleh para ulama ahli sunnah dan jemaah.Aqal manusia ini terbatas maka ia tidak boleh menghukumkan sesuatu mengikut aqal semata.Adapun sebahagian ulama yang mengatakan Imam Ghazali adalah ahli falsafah dan menggunakan hukum aqal dalam menyelesaikan masalah ilmu kalam dan hukum bukanlah satu tujuan beliau.Imam Ghazali mengatakan beliau tidak akan menggunakan hukum mantiq seperti sebahagian ulama ahli kalam yang lain melainkan untuk menolak pandangan mereka yang ingin menjatuhkan aqidah Islam.Bukanlah saya mengatakan salah atau sesat bagi mereka menggunakan hukum aqal.Tetapi hendaklah kita tidak mengamalkannya bagi memuliakan rujukan agong kita iaitu Alquran dan Hadis serta mentakwilkannya dengan kaedah yang selamat.
Alquran dan hadis adalah rujukan umat islam sepanjang zaman.Kita semua maklum apa yang wajib kita ikuti dalam Alquran dan hadis adalah untuk kesejahteraan umat Islam dan aqidahnya.Persoalannya kenapa ada ulama kita yang tidak faham teori ini?
Dato' Masyitah Ibrahim Muktazilah?
Ini satu persoalan bukan fakta.Terang dan ada bukti yang kukuh Dato' Masyitah menolak hukum hudud.Katanya mereka yang mencuri ini tidak perlu dipotong tangan nnti mereka nak makan pakai mana?mereka ini sepatutnya diberikan satu peluang pekerjaan...$#%*((*&^%$#@!#$%...(saper tak dapat keje boleh laa mencuri dulu sbb pencuri dibuke peluang pekerjaan oleh kerajaan atau kerjalaa ngan Dato' Masyitah..hurm..ape2 jeklaa..)
Berani tak berani saya mengkaitkan dia dengan muktazilah.Bukan dia sahaja.Kita lihat juga mereka disekeliling kita atau adakah kita sendiri.Apabila dah disogok dengan wang dunia mati semua ilmu agama.Tidak salahlah mereka yang mengatakan ulama Umno ulama bisu.
Baru-baru ini kita telah digembar-gemburkan beberapa isu hangat Umno antaranya tentang APCO dan Dato' Anwar,hak royalti anak-anak FELDA,4 mahasiswa kos sains politik UKM terlibat pilihanraya ditahan,dan pelbagai lagi propaganda Umno menjatuhkan kredebiliti Pas.Begitu juga isu 20 lebih pemuda dewan ulama Pas masuk Umno.Apa komen anda?
Kalau benar 2 pemuda ulama Pas diundang masuk Umno.Pada masa yang sama 20 orang ditarik masuk Pas.Ini sudah pasti.Kalau benar mereka ingin memperjuangan Islam dalam Umno,saya cabar tunjukkan bukti ulama yang sudah perjuangkan Islam dalam Umno.Yang saya tahu mereka keluar dari Umno atau jadi ulama bisu itu ada.
Ada juga pandangan mereka mengatakan 'kita harus perjuangkan Islam dalam bentuk apa sekalipun tidak semestinya masuk dalam Pas atau kata lain mengapa harus memilih??'
Katanya:Memilih Pas ini tidak semestinya kita sudah memilih Islam.
Jadi apa bukti anda memilih Islam?
Jawabnya:yang penting kita faham Islam dan berdakwah dengan apa sahaja cara yang boleh kene pada cara..
Hang nak dakwah apa sorang-sorang tanpa masuk dalam jemaah?Bukankah nabi mengajar kita untuk berdakwah dalam jemaah.Begitu juga nabi menyusun hadaf mereka yang terpenting hingga berjaya mendirikan daulah Islamiah.Untuk apa RasulAllah hantar sahabat-sahabat baginda ke seluruh negara arab menyebarkan Islam kalau bukan untuk dirikan Daulah Islamiah.Kerajaan Islam lah yang dapat mendirikan hukum Islam.Itulah yang kita mahu capai.
Memilih Pas tidak semestinya memilih Islam atau mengapa perlu memilih ini satu teori tidak ada hujah yang kuat.Bukankah kita harus memilih.Teori ini juga seperti teori muktazilah membenarkan pengakuan imam tanpa salah satunya sama ada hati atau lisan.
Kalau kita mendasari semula pengertian Iman:
Erti Iman (الإيمان) secara harafiah dalam Islam adalah bererti percaya kepada Allah. Dengan itu orang yang beriman adalah ditakrifkan sebagai orang yang percaya (mukmin). Siapa yang percaya maka dia dikatakan beriman. Perkataan Iman (إيمان) diambil dari kata kerja 'aamana' (أمن) -- yukminu' (يوءمن) yang bererti 'percaya' atau 'membenarkan'. Perkataan Iman yang bererti 'membenarkan' itu disebutkan dalam al-Quran, di antaranya dalam Surah At-Taubah ayat 62 yang bermaksud:
"Dia (Muhammad) itu membenarkan (mempercayai) kepada Allah dan membenarkan kepada para orang yang beriman."
Takrif Iman menurut istilah syariat Islam ialah seperti diucapkan oleh Ali bin Abi Talib r.a. yang bermaksud: "Iman itu ucapan dengan lidah dan kepercayaan yang benar dengan hati dan perbuatan dengan anggota."
Aisyah r.a. pula berkata: "Iman kepada Allah itu mengakui dengan lisan dan membenarkan dengan hati dan mengerjakan dengan anggota."
Imam al-Ghazali menghuraikan makna Iman adalah: "Pengakuan dengan lidah (lisan) membenarkan pengakuan itu dengan hati dan mengamalkannya dengan rukun-rukun (anggota-anggota)."
Beberapa ulama berpendapat terbatallah iman seseorang jika tiada syarat diatas.Ada yang memungkinkan sampai seseorang kekafirannya atau ada yang tidak mengkafirkan.
Atas implikasi apakah yang mereka pakai untuk tidak memilih Pas setelah mengikrarkan dalam hati dakwah Islam perlu pada jemaah?Atau ada jemaah lain mereka pilih?Umno?Mca atau DAP?Fikirkanlah...
Kadang-kadang manusia ini suka menggunakan aqal mereka yang terbatas dan membangga-banggakannya.Kononnya berfikir dari sudut yang lain.Tidak semua perkara boleh digunakan istilah "berfikir dari sudut pandangan yang berbeza" Jangan sampai kita macam muktazilah menghukumkan semua menggunakan aqal tanpa mentakwilkan dengan hujah aqidah yang benar dan jelas.
Terpulang kepada mereka memahamkan dengan jelas fakta diatas.Bukanlah satu pandangan saya dan mengajak orang supaya berfikir seperti saya.Tapi seperti sebelum ini saya akan menyeru semua berfikir semula mengikut lensa pemahaman yang betul.Saya lebih mementingkan kita berfikir secara kolektif dengan pengetahuan kita akan semakin bercambah berbanding mereka yang berfikir dan berpendirian sendirian (syok sendiri).Takut-takut jadi muktazilah.Melainkan ada mereka yang membenarkan pandangan muktazilah
rasanya ada pembetulan sikit ...sebenarnya bukan UPKO tetapi APCO....cuba tgk balik..tq
ReplyDeleteHmm Dr Masyitah bukan muktazilah. Pada zaman khilafah Islamiah ketika khlifahnya muktazilah pun tetap jalankan hudud. Sejak zaman Khulafak Rosyudun hingga Uthmaniah.
ReplyDeleteDalam kes ni bukan muktazilah malah lebih dari itu, tapi boleh kategorikan sebagai zalim atau fasiq.
Wallahua'lam
erm betul..ana cuba kaitkan ulama kita yang mengeluarkan menggunakan aqal serupa muktazilah.macam ust akmal katekan tuh betul..klu ulama ni dah golongkan dlm gol. fasiq..wanu'uzubillah
ReplyDeletesalah lagi kot...bukan APKO tapi APCO..huhu..tq
ReplyDelete