Wednesday, September 2, 2009

Adakah perang salib sudah berakhir??

assalammualaikum buat pembaca sekalian.

sudah lama saya cuba untuk membuat satu resolusi tentang perang salib yang kita ketahui
kira-kira 1097 m dahulu.
dan saya cuba mengkaitkan administrasi dan sejarah ini dengan kegemilangan dunia pada mulanya sebelum perang salib berlaku dan pada kejatuhan Khalifah Uthamaniyah di Turkey..
kronologi yang agak sukar untuk difahami.namun akhir siap..mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada semua orang.

PERTAMA,
secara umum.pada pertengahan kurun ke 7 m,dari tampok kegemilangan Islam di serata Andalusia.Sepanyol serta beberapa negara islam di asia timur dan barat telah meletakkan nilai keagongan islam tertinggi di mata dunia.
pada masa ini juga ,ada diantara mereka berhijrah ke beberape negara seperti itali,athens, dan india,mula menterjemahan kitab-kitab ke bahasa arab dan mengajarkannya kepada masyarakat masing-masing.
setelah beberapa tahun selepas itu...

KEDUA.
sekitar 1095 m,
boleh saya katakan pada masa inilah bermulanya strategi kekejaman akibat kemarahan orang kristian eropah setelah mendapati orang-orang islam turkey berbangsa saljuk telah menaungi beberapa pulau di asia timur ,beberapa kota eropah dan yerussalam.

paus urbanus II bertitah:barangsiapa yang ikut berperang untuk merebut tanah suci ini,maka dosa kecil atau besar meraka akan diampuni tuhan.
maka berduyun-duyunlah mereka untuk turut serta dalam peperangan salib.
mereka beranggapan kota suci yerussalam itu adalah milik orang suci.bagi mereka merekalah orang suci itu. (ntah paper merepek)

peter amiens adalah pendeta kristian yang mencadangkan untuk merebut kota yerussalam setelah dia pulang dari palestin.di palestin,dia melihat kota yerussalam telah diduduki oleh orang islam.maka dia telah mengumpulkan raja-raja eropah untuk bekerjasama merancang strategik merebut kota yerussalam dari tangan orang islam yang mereka anggap merekalah orang kafir yang sangat kejam.
maka bermulalah perang salib kali pertama pada tahun 1097 m.

perang salib yang pertama ini dimenangi oleh kristian pada 15 julai 1099 yang dipimpin oleh raja dan bangsawan dari bourgandia,lotharingen dan normandia .maka jatuhlah kota yerusslam ke tangan kristian dan mereka mula berpusat disitu.

walaubagaimanapun,pusat kristian mereka itu jauh dari eropah dan hanya mempunyai 40000 orang tentera yang mengepung kota yerussalam menyebabkan mereka tidak dapat megukuhkan pertahanan mereka serta gagal mengalahkan kekuatan orang islam yang berusaha memperjuangkan kembali kota yerussalam itu.
maka jatuhlah raha ke tangan sultan 'imadudin zanki pada tahun 1144 m.

KETIGA.
perang salib kedua berlaku pada 1147-1149 m.
namun mereka gagal kerana pertahanan muslim dari bangsa arab turkey dan kurdi pada masa itu sangat kuat.tentera mereka dipimpin oleh Nuruddin,Assuddin dan Salahuddin Al-ayubi.tentera kristian eropah diusir.

saya melihat beberapa fakta sejarah dunia tentang penjajahan kristian di syiria.mesir,kepulauan timur boleh saya katakan disebabkan mereka diusir oleh tentera islam dari tempat mereka jajahi sebelum ini.
antara punca jajahan mereka terhadap negara-negara islam diseluruh dunia adalah;
1) permusuhan agama
2)ekspansi ideologi
3)politik dan ekonomi
4)ilmu pengetahuan

pada sudut kecekapan mereka merancang saya akui sangat pantas dan membuktikan mereka benar-benar ingin menjatuhkan islam dan ingin memonopoli dunia.

KELIMA.
pada 1127 m. sultan salahuddin Al-ayubi bersama tenteranya memerangi kristian eropah. pada 1 julai 1187 m tentera islam merebut Tiberias dan Hittin(kekuasaan perancis). mereka juga dapat meguasai sepenuhnya kota yerussalam 2 oktober 1187.
mereka telah menggantikan lonceng(kristian) diatas masjidil aqsa dengan azan dan salib besar yang terpampang di pintu besar diturunkan.

pada masa ini tentera islam telah beradu kekuatan dan merampas benteng pertahanan kristian dan kota perancis.tentera kristian sekali lagi diusir.

KEENAM.
Perang salib ketiga.
secara umum perang salib ketiga berlaku disebabkan kemarahan raja-raja eropah keatas tentera salahuddin al-ayubi. kali ini mereka menyusun strategi yang sangat teratur dan mereka dapat mengepong beberapa benteng pertahanan tentera islam dan kota akra.

disebabkan pengepungan mereka yang terlalu ramai,akhirnya sultan salahuddin membuat perdamaian antara 2 pihak dimana tentera islam akan tetap menduduki di kota yerussalam dan memulangkan semula lambang-lambang salib hak tentera kristian.

merujuk kepada rujukan yang saya baca (Toleransi dan kemerdekaan beragama dalam islam sebagai dasar menuju dialog dan kerukunan antar-islam,umar hasyim,1989)

perdamaian ini terbatal kerana tentera islam tidak memulangkan lambang-lambang salib kepunyaan kristian itu.saya tidak pasti adakah ini punca utama mereka memerangi tentera islam.kemungkinan ini hanyalah sinical reaction mereka sahaja untuk membalas dendam.
raja richard pada ketika itu memerintahkan agar membunuh 27ooo tawanan tentera islam dan ini adalah rancangan kejam pertama diantara mereka.
namun mereka gagal lagi kerana kekuatan tentera salahuddin al-ayubi mengekang peperangan dari terus berlaku.berlakulah perdamaian sekali lagi pada 2 november 1192.

KEENAM.
selepas kewafatan sultan salahuddin Al-ayubi pada 2 mac 1193(55 tahun).tugas-tugas salahuddin diambil alih oleh bangsa mameluk iaitu bangsa turkey yang berasal dari asia tengah yang menggantikan bangsa saljuk(turkey).

berlaku juga peperangan pada masa ini oleh raja baybars dari bangsa mameluk keatas kristian yang menduduki mesir,palestin,kota akkon(pusat kristian) yang dikatakan benteng terakhir tentera salib ini.maka jatuhlah jajahan kristian eropah ke tangan islam.
sekiranya kita mendapati beberapa fakta mengatakan bahawa pada masa ini telah berakhirlah perang salib.
namun,raja-raja eropah kristian mengatakan perang salib ini belum berakhir..
inilah persoalannya!!

NAMUN APAKAH PERANG SALIB INI TELAH BERAKHIR???

dewasa ini.kite melihat berlaku lagi peperangan kristian eropah ke atas umat islam rentetan dari peperangan-peperangan yang berlaku sebelum ini dan punca jajahan adalah sama.
mereka mengatakan islam ini adalah kejam dan ada-adaan.seperti anjing dan tidak layak dimuka bumi ini.bagi mereka,mereka adalah umat suci yang disebutkan dalam alQuran dan layak memasuki syurga.

tidak hairanlah mereka mudah-mudah menganiayai umat islam yang berada dibawah jajahan mereka.

KETUJUH
ISLAM JATUH LAGI.
setelah tentera kristian dapat mengambil semula kuasa di alhambra dan sepanyol kira-kira pada 1492 m.
rentetan daripada itu berlaku kejatuhan balkan (1912-1913) dan kerajaan uthmaniayah di turkey pada 3 mac 1924.(perang dunia pertama)
maka telah jatuhlah islam pada ketika ini disisi mereka.

pada 24 julai 1920.
seorang komandon pimpinan pasukan perancis telah datang ke makam sultan Salahuddin Al-ayubi dan berkata....'hai salahuddin..ini...saya telah datang...'

sungguh kejam!!!!!mereka merasakan mereka sudah sampai ke puncak kegemilangan mereka sehinggalah hari ini...

sebenarnya,banyak lagi kronologi kejam yang ingin saya kongsikan bersama iaitu peristiwa di Endonesia pada kurun ke 16 m.(portugis,german,belanda-jawa timur)
sehinggalah berlaku lagi kejutan budaya dan ekspansi ideologi asia timur sehingga hari ini.
namun...kalau dikarang lagi buat masa ini sudah tentu pembaca jemu.(hehe)

therefor ..refer what i created before..lets think together...
ADAKAH PERANG SALIB BETUL-BETUL SUDAH BERAKHIR??
i guest not yet.......Islam become to be continue and ending our life...wasslam.

rujukan utama.

1)tolenransi dan kemerdekaan beragama dalam islam sebagai dasar menuju dialog dan kerukunan antar-agama,umar hashim,1979.
2)sejarah umat islam,prof hamka,1976.

No comments:

Post a Comment